Jaisalmer, the golden city

10 november 2018 - Jaisalmer, India

Zaterdag alweer en gisteren dus de lange reis achter de rug vanuit Bikaner naar Jaisalmer. Ruim 300 km. In India doe je daar dus 6 uur over, wel met een lunch pauze van 3 kwartier dan. Eigenlijk is de weg best goed, ruime 2 baansweg en niet erg druk.  Maar.... regelmatig is er uit het niets een wegopbreking en dan rij je ineens op grint dan wel zand. Ook passeer je kleine gehuchten waar je echt niet harder kunt dan 20 km. Ook passeerden we een spoorweg overgang waar de  trein net  langs reed. Nadat de spoorbomen omhoog gingen kwam iedereen tegelijk in beweging. Met drie rijen dik proberen ze dan als eerste over het spoor te rijden terwijl er maar plaats is voor 1 auto tegelijk. Onze chauffeur, Sumit, is het wel gewend en rijdt prima. Hij is een jaar of 30 en heeft thuis in de buurt van Jaipur 2 kindertjes van 1 en 3 jaar.  Zijn vrouw is al op zijn  vijfde aan hem gekoppeld door de beide ouders, zo gaat dat nog heel veel hier.  Hij draait wel leuke Indiase muziek onderweg. Het hotel is weer prima. Op het dakterras hebben we in de avond gegeten met uitzicht op het verlichte fort en nog steeds een heel aangename temperatuur.

Vanmorgen zijn we dan het fort gaan bezoeken. Omdat het hier nog steeds vakantie is was het erg druk met vooral Indiërs. Eenmaal binnen de poort bleek je ook hele leuke kleine steegjes te hebben waar je dan weer bijna alleen liep. Veel mensen die in het fort wonen proberen wat te verdienen aan de toeristen. Beeldjes, sjalen, kleden en andere snuisterijen. Ook heel veel kleine restaurantjes voor koffie en thee. Overal bordjes met pijlen naar een of ander terrasje. We dronken koffie op een wat groter terrasje waar ook een groep toeristen zat. Leuk plekje hier. Daarna nog een bezoek aan het paleis. Dat was soms wringen over smalle trappetjes omhoog en omlaag. Laat dat maar aan de Indiërs over, die drukken je wel mee in de chaos.  Na dit bezoek zochten we onze chauffeur weer op die ons naar het hotel bracht voor de lunch.

Zojuist zijn we dan terug van een rondje langs wat bezienswaardigheid hier oa een leuk meertje met tempel en een Haveli. Ook bij speciaal Sunset punt de zonsondergang gezien over woestijn en stad. Straks gaan we weer naar het dakterras voor een heerlijk diner. Heb er al weer zin in. Morgen weer lange reis naar Jodhpur.

Tot slot waarom noemen ze dit nu de gouden stad?. Alles is opgetrokken uit zandsteen en als de zon erop schijnt lijkt het wel goud.(wel met beetje fantasie).

Tot de volgende blog.

1. Daphne:
    10 november 2018
    Wederom een mooi verhaal. Zo te horen genieten jullie er nog volop van. Fijn!
  2. Jolanda:
    10 november 2018
    Ha Anne
    Bedankt hoor voor dit mooie reisverslag
    Op.deze manier reizen wij een stukje mee
    Fijne avond en eet smakelijk straks
    Groet van je zusje